Te laat komen als een baas

Update

De invloed van reality-tv op tienermeisjes

Een interessant onderzoek naar de invloed van reality tv-programma’s op tienermeisjes laat zien hoe deze meisjes naar zulke programma’s kijken en hoe ze bepaalde aspecten hiervan overnemen in hun eigen leven. Zo blijkt het dat meisjes die regelmatig naar reality-programma’s kijken meer geneigd zijn drama, agressie en pestgedrag te accepteren in hun normale leven en eerder verwachten dat deze elementen in het programma aanwezig zijn.

Onderzoekers van Girls Scouts of the USA ondervroegen meer dan 1.100 meisjes tussen 11 en 17 jaar naar hun opvattingen over reality televisie. Zo zijn programma’s waarin competitie voorkomt (zoals American Idol en Project Runway) en real life-programma’s (zoals Jersey Shore en The Hills) de populairste reality tv-genres. Een groot deel van de ondervraagde meisjes vindt dat deze programma’s de realiteit goed weergeven.

De onderzoekers vonden significante verschillen tussen meisjes die regelmatig naar deze  programma’s kijken en meisjes die dat niet doen. Meisjes die regelmatig een reality-show op hebben staan verschillen in hun opvattingen over vriendschapsrelaties, zelfbeeld en de manier waarop zij denken over hoe de wereld in elkaar zit. Zij leren in bepaalde mate van deze reality-programma’s en zien het als inspiratie voor hun sociale leven.

Over het algemeen waren de meisjes het er over eens dat reality-programma’s een hoog dramagehalte hebben. De meerderheid denkt dat de programma’s bedoeld zijn om meisjes tegen elkaar op te zetten om de show leuker te maken (86%). 73% vinden dat deze programma’s mensen laten denken dat vechten bij een liefdesrelatie hoort. Opvallend is dat meisjes die regelmatig voor de buis zitten om dit soort programma’s te kijken een hoger niveau van drama, agressie en pestgedrag vertonen in hun eigen leven. Zij zijn er, in tegenstelling tot meisjes die niet zo vaak naar deze programma’s kijken, meer van overtuigd dat roddelen normaal is tussen meisjes en zijn meer geneigd een leugentje om bestwil te verkondigen. Zij denken ook dat competitiedrang tussen meisjes in het vrouwelijke karakter zit en vinden het lastig om andere meisjes te vertrouwen.

Het uiterlijk is erg belangrijk voor meisjes die vaker naar reality-programma’s kijken. Ze zijn meer gefocust op hun uiterlijk en denken dat ze hier op worden beoordeeld. Ze willen liever bekend staan om het uiterlijk dan om het innerlijk. Aan de andere kant hebben deze meisjes wel meer zelfvertrouwen dan meisjes die minder vaak naar reality-shows kijken en fungeren ze vaker als rolmodellen voor leeftijdsgenoten. Ze zien zichzelf meer als een leider en streven ook naar een bepaalde mate van leiderschap.

Naast de negatieve invloeden van reality-tv, vonden de onderzoekers ook wat positieve invloeden van reality-tv. Het opent namelijk onderwerpen voor gesprek, fungeert in een bepaalde mate als rolmodel en motiveert meisjes actief te zijn in sociale situaties. Meisjes raken bijvoorbeeld geïnspireerd om bepaalde doelen in hun leven te bereiken en hebben levendige conversaties over deze programma’s met hun ouders en vrienden.

De resultaten van dit onderzoek kunnen gekoppeld worden aan de cultivatie theorie van de Amerikaanse wetenschappen Gerbner, die er van uit gaat dat het wereldbeeld van mensen die vaak naar de televisie kijken wordt beïnvloed door de cultiverende en socialiserende functie van de tv. Dit wereldbeeld komt sterker overeen met wat er in televisieprogramma’s gebeurt in plaats van dat dit wereldbeeld gebaseerd is op ervaringen uit het ‘echte leven’. Een voorbeeld hiervan is dat deze zogenoemde ‘zware televisiekijkers’  in meerdere mate denken dat Jersey Shore laat zien hoe mensen in het echt met elkaar omgaan. Dit onderzoek laat zien dat deze theorie nog steeds deels klopt, hoewel we wel rekening moeten houden met het feit dat het onderzoek in Amerika is uitgevoerd en daar heel anders gereageerd wordt op de inhoud van tv-programma’s dan hier in Nederland. Desondanks zijn het interessante resultaten die inzicht bieden in hoeverre jongeren bepaalde opvattingen overnemen uit de media en integreren in hun alledaagse leven.

Reacties

Klik hier om een reactie achter te laten
Delen via social of mail.