De evolutie van de hipster in de Amsterdamse uitgaansscene

De hipster van een jaar geleden is niet meer de hipster van vandaag. Vintage shoppen is mainstream geworden, de 9 straatjes dienen als een agglomeratie van de Kalverstraat, chai lattes maak je beter dan de barista van de Coffee Company en ook corpsballen voelen zich thuis in club Trouw. De hipstercultuur is misschien wel een   van de moeilijkst definieerbare jongerenculturen, want wat is hip en wat niet? Wat is mainstream en wat niet? Vooral in het uitgaansleven vallen hipsters op. YoungWorks Blog beschrijft daarom de verschillende subculturen binnen de Amsterdam hipsterscene. Het gegeven dat het fenomeen hipster een negatieve lading heeft maakt het onderwerp extra moeilijk, maar zeker interessant.

De klassieke hipster

Dit type hipster zet zich af tegen alles wat mainstream is en richt zich vooral op het uitdragen van persoonlijke stijl. Deze klassieke hipster shopt het liefst op ‘onontdekte’ plekken waar tweedehands spullen worden verkocht of waar spullen worden verkocht die oud of vintage lijken. De Amsterdamse Noordermarkt op maandagmorgen, de vlooienmarkt bij de IJ-hallen maar ook winkels als Monki, American Apparel, Velours en Episode zijn favoriet. De klassieke hipster showt zijn of haar kleding het liefst in café Brecht. Hier kan de klassieke hipster ook samen met andere hipsterhangjeugd praten over literatuur, poëzie en de schoonheid van de analoge camera die tevens als accessoire dient. De X-Ray op Lowlands dient als episch centrum van de vaderlandse hipstersscene, al heeft deze tent door de komst van wipsters (wannabee hipsters) op Lowlands enige populariteit verloren. Melt!, Fusion en andere Duitse festivals zijn dan ook veel interessanter.

Verder gaat de klassieke hipster graag naar feestjes in Berlijn, de Bloemenbar, Jägerland feestjes, Chicago Social Club, Roest en feestjes als Colors in Trouw. Het liefst drinkt de hipster ouderwetse filterkoffie, chai latte, bier, rode wijn, gin-tonic of Jägermeister. Televisie kijken beperkt vooral het denken en is te mainstream. Literatuur en moeilijke filosofische theorieën daarentegen niet en zijn daarom onderwerp van gesprek. The XX, James Blake, Nicolaas Jaar, Soulclap maar ook oude legendes Johnny Cash en Dolly Parton zijn populair. Hoe minder mensen iets kennen, des te hipsterwaardiger het is.

De flipster

 

Deze anti-hipster flipt vooral wanneer er te veel klassieke hipsters in zijn of haar buurt zijn. Ondanks dat de flipster hipsterhotspots ontwijkt, staan beide typen vaak naast elkaar aan de bar. Zie het als een haat-liefde verhouding: ze hebben elkaar nodig om zich tegen elkaar te kunnen afzetten. De flipster ziet zichzelf vooral als ‘gewoon’ en drinkt dan ook ‘gewoon’ bier en eet vooral ‘gewoon’ wat hij of zij lekker vindt. Bier drinkt de flipster in een ‘fout’ bruin café in de buurt, bar Struik, Clup Up, Paradiso of in de Melkweg. De flipster gaat ook graag naar huisfeestjes zonder hipsters. Hier luistert de flipster naar harde electro, oude hiphop, disco, dubstep en duistere techno. De liefde voor de jaren ’90 is groot en dat is terug te zien in de kledingstijl. In tegenstelling tot de semi onbewuste maar modebewuste hipster heeft de flipster een shabby en vooral ‘grappige’ kledingstijl. Afgetrapte vans van 6 jaar geleden (toen ze nog voor skaters waren), foute jasjes en truien, baggy broeken, petjes, simpele mutsen in zeemansstijl en nietszeggende maar grappige tatoeages. Omdat de flipster zich afzet tegen de hipster is de flipster in de kern eigenlijk ook een hipster.

De vipster

Dit type hipster kent de Amsterdamse clubscene op zijn of haar duim en ziet eruit als een hipster of flipster. Betalen om de club binnen te komen doet de vipster niet. Betalen voor vodka doet de vipster ook niet, hij of zij kent immers toch iedereen die achter de bar staat of haalt backstage wel een gratis drankje. Deze wandelende Wikipartya weet als geen ander waar de feestjes zijn, kent elke dj persoonlijk en zit liever backstage dan dat hij of zij losgaat op de dansvloer. Gezelligheid en cool doen met dj-vriendjes is dan ook belangrijker dan de muziek zelf. Aangezien de vipster meestal gratis dronken is, is er ook geen enkele reden om te zeuren over de kwaliteit van de muziek of het barpersoneel.

De wipster

Oftewel: de wannabee hipster. Je weet wel, dat ene corpsmeisje dat in het weekend leert voor haar tentamen notarieel recht in de Universiteits Bibliotheek terwijl ze er alles aan doet haar pretentieuze achtergrond te verbloemen. Wat de klassieke hipster draagt wordt door de wipster allereerst verafschuwd en later geadopteerd. De wipster heeft reeds met moeite afstand gedaan van het dunne haarbandje om het hoofd in felle kleuren en steekt haar haar nu op in een knot boven op haar hoofd. De wipster shopt ook tweedehands, maar dan juist die dingen die bekend zijn. Levi’s hotpants van de Episode en een bolhoedje van de Zipper. Monki en H&M zijn onder deze groep ook populair. De wipster shuffelt op haar nieuwe Vans tijdens feestjes van Gasten Zonder Grenzen, Awakenings, een minimal avond in Studio80 en gaat zo nu en dan naar een populaire clubnacht in Trouw. De wipster drinkt het liefst een latte machiato (met een glas water), witte wijn, fluitje of iets met wodka. Dit doet hij of zij in het naamloze cafeetje in de Wolvenstraat, Cafe George of ergens in de Pijp met de muzikale ondersteuning van minimal techno, Caribou of The Whitest Boy Alife.

Binnen de gehele hipstercultuur lijkt het dus te draaien om het nastreven van een persoonlijke voorkeur in stijl en cultuur. Zoals Bourdieu al in 1979 omschreef in zijn boek La Distinction heeft deze culturele smaak weinig weg van een persoonlijke voorkeur maar valt alles te herleiden tot een uiting van de groep waartoe hij of zij behoort. Een persoonlijke voorkeur voor bepaalde culturele waarden binnen de hipstercultuur bestaat daarom niet. Wanneer de culturele voorkeuren van klassieke hipsters worden overgenomen door andere groeperingen – bijvoorbeeld door wipster – is de stijl voor de klassieke hipster niet meer interessant en apart genoeg. Op dat moment is het voor de klassieke hipster dan ook tijd iets nieuws te omarmen.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als 5.900 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.