De EK-beleving van jongeren

We liggen eruit. Genadeloos afgestraft en zonder enige roem verlaten we het Europees Kampioenschap voetbal 2012. Een goed moment om terug te kijken op de EK-beleving van jongeren. Vlak voor de aftrap van de eerste wedstrijd gingen Jasmijn en Nicole van YoungWorks de straat op en vroegen jongeren naar hun verwachtingen. Hoe zou Nederland het gaan doen en wat vinden ze eigenlijk van alle reclames die dankbaar gebruik maken van de populariteit van voetbal?

YoungWorks

Ook al ben je geen grote voetbalfan, de wedstrijden van het Nederlands elftal kun je toch eigenlijk niet missen. Kijk je niet voor het voetbal of vanwege het oranjegevoel, dan wel voor de gezelligheid of de aantrekkelijke mannen. De jongeren die wij spraken hadden weinig vertrouwen in ons nationale elftal; Nederland zou het niet ver schoppen. Wie volgens hen dan wel met de beker naar huis gaat? Je hoort het van henzelf.

En dan al die reclames. Geluksvogeltjes, jurkjes, T-shirts, juichbandjes, voetbalplaatjes: je kon het zo gek niet bedenken of je kon het sparen, winnen of gratis krijgen tijdens dit EK. Spreken al die reclames aan of zijn ze vooral irritant? En de officiële sponsors van het EK, kunnen jongeren die noemen?

De reclames en vele acties zijn dus bekend onder jongeren. Niet altijd even bewust, ze noemen ze soms niet direct zelf, maar ze worden wel herkend. De meest bekende reclame is de reclame van C1000. Vaak worden de reclames gewaardeerd, ze dragen bij aan het oranjegevoel en ook de bekende mensen spreken aan. De voetbalplaatjes van Albert Heijn zijn vooral voor jongere kinderen en het Heineken shirt was niet heel bekend. Dat ING hoofdsponsor is van ‘onze jongens’ weten ze wel.

We kunnen wel concluderen dat het oranjegevoel niet heel groot was. Was het een voorbode voor de prestaties van het Nederlands Elftal? Op naar het WK 2014!

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.