Cultuur maken voor jongeren – 5 tips

Als we willen dat jongeren volwassen gedrag vertonen is dat de verantwoordelijkheid van ons als volwassenen en niet van jongeren zelf. Wat wij volwassenen hiervoor moeten doen is bewust cultuur maken binnen de organisatie, de school of het stagebedrijf. 

Waarom zeg ik dit? Ik kom met enige regelmaat in een sportschool. Dat is zo’n bekende sportschool waarbij je voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Voor mij hoeft al die poespas van een zwembad, sauna en personal trainer niet zo. Prima als het er wel is, maar ik wil voor deze extra’s niet betalen. Dat maakt dat mijn verwachtingen ook niet echt hoog gespannen zijn als het gaat om begeleiding en service. Toch valt mij wel iets op. Het personeel van deze sportschool bestaat bijna alleen maar uit jongeren (17-20?). In de sportschool hangen gedragsregels voor klanten, over hoe men zich behoort te gedragen. Geen petjes, schone handdoek, geen buitenschoenen, spullen netjes opruimen, etc. Interessant is dat praktisch alle regels door heel veel bezoekers geschonden worden. Die bezoekers zijn over het algemeen ook jongeren (wat we ook als trend hebben gezien). Je zou zeggen dat het personeel de bezoekers op het overtreden zou wijzen. Maar niets is minder waar! De jongeren die als bijbaan in de sportschool werken zijn over het algemeen vooral heel druk met elkaar. Wanneer ze achter de balie zitten checken ze Instagram en Facebook en kopen ze online kleding. Als je een vraag hebt, weten ze het antwoord vaak niet echt. De verleiding is groot, ook bij mij, om die jongeren de schuld te geven.

Even een paar dagen terug. Na een lezing over jongerentrends op een Zeeuws MBO raak ik aan de praat met een bevlogen docent. We hebben het over wat leerlingen van nu precies nodig hebben van docenten en van onderwijs in het algemeen. Hoe ver moeten we gaan om het leerlingen naar de zin te maken? Hij vertelde dat de docenten van het college uniformberoepen door hun leerlingen erg hoog gewaardeerd worden. Dat had vooral te maken met de discipline en structuur die leerlingen daar aangereikt krijgen dacht hij. “Los van wat je vindt van de aanpak die ze daar kiezen, het is in ieder geval een aanpak die voor jongeren werkt en die resulteert in hoge waardering voor onze docenten”. Recent had hij in een restaurant ook een hele andere ervaring gehad. Het restaurant dat bekend staat om zijn goede eten, viel hem qua bediening erg tegen. De bediende in kwestie, een meisje van 16, kwakte zijn borden voor zijn neus, vergat de drankjes tot tweemaal toe en sprak hem niet bepaald klantvriendelijk aan. Dat meisje kon in zijn ogen weinig goed doen en hij verbaasde zich erover dat zij in een dergelijk etablissement kon werken.

We kunnen de jongeren in deze twee situaties inderdaad de schuld geven. We kunnen ze aanspreken. Maar het probleem zit volgens mij dieper. Als we kijken naar hoe jongeren van nu opgroeien dan komen we tot de conclusie dat twee belangrijke trends van invloed zijn. De eerste is de ontwikkeling waarbij we van een bevelshuishouden naar een onderhandelingshuishouden zijn gegaan. Jongeren van nu zijn gewend overal over te onderhandelen en wij als volwassenen gaan daar vaak in mee. Jongeren van nu zijn mondig, willen gehoord worden en hebben overal een mening over. Dat maakt dat wij jongeren soms overschatten in wat ze feitelijk kunnen en weten, ze doen zich meer volwassen voor dan dat ze daadwerkelijk zijn. Een tweede belangrijke trend is dat jongeren van nu te maken hebben met een omgeving die bol staat van de prikkels. Jongeren groeien op in een wereld die 24/7 dingen van ze vraagt en waarbij ze bovendien de kans hebben om constant en direct hun behoefte te bevredigen. Of het nu gaat om sporten, online winkelen, contact leggen met vrienden of een pizza bestellen. Alles gebeurt  met 1 klik online.

Hoe kunnen we jongeren hierin helpen en begeleiden? Het is aan ons als volwassenen, als professionals, om elke keer als het kan een bepaalde cultuur te scheppen. Zorgen dat we jongeren in de goede stand zetten. In de schoolklas, tijdens hun stage, bij een bijbaan en op zondag bij de familie op visite. Overal dus. Dat betekent volgens mij een aantal dingen:

1. Geef aan het ‘begin’ voldoende structuur en vertel ‘hoe je het wilt’

Niets is vanzelfsprekend. Jongeren weten veel minder hoe het werkt dan ze misschien doen voorkomen en zijn op zoek naar hoe ze zaken aan moeten pakken. Ze hebben veel behoefte aan voorbeeldgedrag. Je hebt vaak maar 1 moment om jongeren echt goed uit te leggen en voor te doen hoe je wilt dat ze zaken aanpakken en hoe ze zich gedragen. Zorg ervoor dat je dit dus zorgvuldig aanpakt.

2. Maak jongeren bewust van gewenst gedrag

Jongeren van nu laten zich niet zomaar iets wijs maken. En gelukkig maar, dat maakt ze immers zelfstandige mensen. Vraag aan jongeren hoe zij denken dat ze zich moeten gedragen. Probeer in een gesprek te achterhalen hoe jongeren denken over datgene wat moet gebeuren. Dat geeft je veel inzicht in de beweegredenen van jongeren en wat jij daar aan informatie, duidelijkheid en structuur aan kan toevoegen.

3. Wees een rolmodel

Jongeren hebben behoefte aan voorbeeldgedrag. Als we van jongeren bepaald gedrag verwachten zullen we dat dus ook zelf moeten voordoen. Jongeren leren bewust en onbewust veel van volwassenen. Dat vraagt van ons dat we de lat ook hoog moeten leggen voor onszelf. Dit filmpje laat het belang van voorbeeldgedrag goed zien.

4. Zonder handhaving hebben regels geen zin

Ik merk het elke keer, ook in de desbetreffende sportschool. Je kunt regels opstellen, maar als niemand erop gewezen wordt dan zijn die regels een holle frase. Jongeren testen graag grenzen, kijken hoever ze kunnen gaan en zullen ook soms verslappen. Dat is niet erg, maar als ze een grens overgaan is het wel van belang dat ze daar op gewezen worden.

5. Herhaling. Herhaling. Herhaling.

We kennen allemaal de frustratie; gaat het nu alweer mis? En toch moeten we jongeren elke keer de kans geven om het opnieuw te proberen. Als je cultuur maakt, is het belangrijk daar op gezette tijden weer op terug te komen. Hoe deden we het ook alweer hier? Wat waren de regels? Hoe gingen we ook alweer met elkaar om? Het puberbrein is gebaat bij herhaling.

Tijdens het schrijven van dit artikel bedenk ik me dat het tijd wordt om eens een gesprekje met de manager van de sportschool aan te knopen….

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.