Company meets student weer leerzaam event

Energieke 14e editie!

Maandag 22 mei 2017 werd bij Youngworks alweer de 14e editie van Company Meets Student afgesloten. Dit is een project waarin Youngworks en de Universiteit van Amsterdam (UvA) samenwerken om studenten van de master Entertainment Communication praktijkervaring te bieden. Studenten worden gekoppeld aan ‘echte’ onderzoeksvragen van diverse organisaties.

De afgelopen weken waren de studenten volop aan de slag voor hun opdrachtgevers en tijdens het symposium presenteerden zij hun onderzoeksresultaten en aanbevelingen. Naast hun medestudenten en docenten waren ook hun opdrachtgevers aanwezig. Extra spannend dus!

In totaal presenteerden 5 groepjes studenten hun bevindingen. Hieronder een korte beschrijving van de presentaties per case:

CJP

De onderzoeksvraag die de studenten voor CJP beantwoordden was: ‘wat maakt culturele events voor jongeren tussen de 23 en 30 succesvol?’ Om hierachter te komen, kregen jongeren de opdracht om zich voor te stellen dat ze waren gestrand op een verlaten planeet en daar tegen het perfecte (culturele) event aanliepen. De vraag was: hoe zou deze eruit zien? De jongeren maakten tekeningen van deze ideale events waaruit vooral de variëteit in voorkeuren bleek. Jongeren willen dus vooral iets te kiezen hebben. Ook events waar twee culturele elementen samen komen, trekt jongeren aan. Denk bijvoorbeeld aan een voorstelling van een film waarbij de muziek live wordt gespeeld door een orkest.

ANWB

De ANWB vroeg zich af welke technologieën rijlessen aantrekkelijker en beter kunnen maken voor jongeren. Het inzetten van virtual reality ziet de doelgroep bijvoorbeeld wel zitten. Dit lijkt hen vooral geschikt om situaties na te bootsen die je normaal gesproken niet overkomen tijdens een reguliere rijles (wat doe je bijvoorbeeld als een hert de weg oversteekt?).

 

Natuurmonumenten (OERRR)

Natuurmonumenten vroeg zich af hoe ze ‘tweens’ (10- tot 12-jarigen) via social media kan binden aan Natuurmonumenten. De studenten ontdekten onder andere dat 10-jarigen social media alweer heel anders gebruiken dan 11- à 12-jarigen. Zo zitten 10-jarigen vaak niet op Snapchat of Instagram. Beide leeftijdgroepen zitten vaak wel op YouTube, maar 10-jarigen zijn hier vooral ‘passieve’ gebruikers (het bekijken van filmpjes) terwijl 11- en 12-jarigen ook al wel zelf filmpjes maken.

Stichting Filmonderzoek

Studenten bogen zich over de vraag hoe 11-16 jarigen denken over Nederlandse films en hoe bioscoopbezoek kan worden gestimuleerd. Naar aanleiding van hun onderzoek stelden de studenten dat het belangrijk is dat de verhaallijn van een film aansluit bij de leefwereld van jongeren. Dit verklaart bijvoorbeeld ook het succes van films zoals ‘Achtste groepers huilen niet’ en ‘Spijt’.

 

 

Openluchtmuseum

Het onderzoek voor het Openluchtmuseum draaide om de vraag: hoe kan het Openluchtmuseum direct communiceren met kinderen tussen de 8 en 12 jaar? De studenten hebben samen met een groepje kinderen het museum bezocht om zo te ontdekken waar kinderen naar kijken en wat ze leuk vinden in het museum. Een leuke en unieke manier om inzichten te krijgen. Eén van deze inzichten is dat kinderen meer interactieve ervaringen op willen doen in het museum. Plezier en actie zijn hier de kernwoorden die een museumbezoek voor kinderen interessanter en gedenkwaardiger kunnen maken.

Ook deze editie van Company Meets Student was een succes. De studenten waren bevlogen en enthousiast. Ze hielpen de opdrachtgevers echt een stapje verder met hun  frisse blik en diverse diepgravende of verrassende inzichten. Op naar de 15e editie!

Meer weten over Company Meets Student en de mogelijkheden om een vraag voor te leggen aan studenten? Neem contact op met Joris Schuurman via 020-4199840 of joris@youngworks.nl

 

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.