Millennials voelen zich nog altijd verantwoordelijk voor hun eigen (on)geluk

Update

Ask.fm steeds populairder onder jongeren

Ask.fm, de sociale netwerksite waar gebruikers anoniem vragen aan elkaar kunnen stellen, kwam in de afgelopen week onder de aandacht in verschillende buitenlandse media. “Ask.fm, the troubling secret playground of tweens and teens,” kopte CNET News, duidend op de aard van de vragen die jongeren aan elkaar stellen. Die zijn lang niet meer zo onschuldig als ‘wie zijn je beste vrienden’ en gaan verder dan ooit vanwege het gebrek aan controle en restricties. Moeten we ons zorgen maken?

1

Populair onder buitenlandse jongeren

Ask.fm bestaat al drie jaar en heeft inmiddels ruim 57 miljoen gebruikers. Begin dit jaar nam de populariteit van de site toe en inmiddels verwelkomt Ask.fm zo’n 200.000 nieuwe gebruikers per dag. Ask.fm is vooral populair onder jongeren tussen de 13 en 25 jaar, waarvan 50 procent onder de 18 jaar is. Volgens het artikel van CNET News maken ook een hoop jongeren onder de 13 jaar gebruik van de site en weten ze de leeftijdscontrole gemakkelijk te omzeilen. Ask.fm wordt momenteel nog door weinig Nederlandse jongeren gebruikt, het is met name populair in Brazilië, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Italië, Rusland, Duitsland, Turkije, Argentinië, Polen, Frankrijk en België.

Vraag en antwoord

Gebruikers kunnen na registratie ervoor kiezen om anoniem vragen te stellen aan andere gebruikers. Antwoorden daarop worden live weergegeven op het persoonlijke profiel van degene die de vraag heeft beantwoord. Iedereen kan dus jouw antwoorden direct zien, maar je weet niet wie jou die vraag heeft gesteld. Een slimme manier dus om erachter te komen hoe anderen over je denken, iets waar veel jongeren in de puberteit mee bezig zijn. Om deze reden is de site dan ook erg populair onder jongeren.

Ouderlijk toezicht

Een andere reden is de afwezigheid van ouderlijk toezicht. Hoewel bij jongeren nieuwe sociale netwerken snel worden opgepikt, gaat dat bij ouders wat langzamer. Waar ouders tegenwoordig redelijk present zijn op Facebook, vind je ze maar weinig op andere sociale netwerksites als Twitter, Instagram, Tumblr en Pinterest. Dat weten jongeren maar al te goed. Om dan even aan het ouderlijk oog te ontkomen, zoeken ze vaak hun heil in de wat kleinere, voor ouders nog onbekende sociale netwerksites. Ask.fm is daar dus één van.

Onschuldige vragen vs pesterijen en ruzies

De meeste jongeren gebruiken Ask.fm om onschuldige vragen te stellen: wat heb je vandaag gegeten? Wat zie je als je uit je slaapkamerraam kijkt? Wat is je favoriete schoenenmerk? Maar de mogelijkheid om anoniem vragen te stellen aan anderen zorgt helaas ook voor minder leuke situaties. ‘Offline’ pesterijen gaan online gewoon door en regelmatig is Ask.fm de veroorzaker van ruzies die vervolgens worden uitgevochten op het schoolplein. Er zijn zelfs gevallen bekend van zelfmoord door het online pesten via Ask.fm. Geen leuke berichten, en helaas ook aan de orde in ons eigen land waar pesten soms als mogelijke oorzaak voor zelfmoord aan het licht komt. Daarnaast zorgt het anonieme vragenstel-systeem er ook voor dat jeugdige Ask.fm-gebruikers ongepaste en vrij expliciete vragen op hun persoonlijk profiel ontvangen. Niet wenselijk natuurlijk, en daarom ook genoeg reden voor zorgen in de buitenlandse media.

Is het echt zo erg?

Als we de berichtgeving in de media volgen, dan wordt er een vrij negatief beeld geschetst van Ask.fm. Ja, er wordt wel eens een pesterij uitgevochten of een seksueel expliciete vraag gesteld, maar het merendeel van de jongeren houdt het toch wel bij vrij onschuldige vragen. Wie verder kijkt ziet een sociaal netwerk wat op bepaalde punten voorziet in de belangrijke behoefte van elke jongere om te peilen hoe ze in de groep liggen of er achter te komen wat anderen van hen vinden. In dat licht is Ask.fm redelijk onschuldig. Dat betekent echter niet dat we Ask.fm en de gevolgen die sommige jongeren daarvan ondervinden niet serieus moeten nemen. Jongeren zijn zich bijvoorbeeld niet altijd bewust van het vrij open karakter van het sociale netwerk en bovendien zien ze de gevolgen van hun Ask.fm-gebruik niet direct in. Content die op Ask.fm verschijnt blijft, net als content dat op andere sociale netwerksites wordt geplaatst, een lange tijd op internet rondzwerven. Bovendien linken veel jongeren hun Ask.fm profiel aan hun Instagram-, Twitter- of Facebook-account, waardoor ze gemakkelijk te vinden zijn. Ask.fm is wat dat betreft dus niet heel nieuw, maar het blijft wel om met jongeren in gesprek te gaan en hen bewust te maken van hun online gedrag.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als 5.700 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.