Als je maar gelukkig bent

Geluk, een lastig en abstract begrip, maar toch het hoogste goed wat iemand kan bereiken. Jaar in jaar uit kregen jongeren en jongvolwassenen van nu het mee in hun opvoeding: “Het maakt niet uit wat je doet of wat je kiest, zolang je maar gelukkig wordt.” En daar sta je dan: 22 jaar oud, hbo-diploma in je broekzak. Slechts nog één stap te gaan: gelukkig worden.

YW

De grote vraag is, hoe bereik je dat dan, geluk? Wat is het precies? Is er een moment waarop je oprecht kan zeggen: ik ben gelukkig? Vroeger leek geluk voor jongeren makkelijker te definiëren. Geluk in werk is hiervan een mooi voorbeeld. Materiële zaken waren voorheen voor veel jongeren een prima maatstaf om geluk op professioneel gebied  te meten: je koos een auto die je ooit wilde rijden of een huis wat je wilde kopen en nam dat als doel. Als jij dat uiteindelijk kon betalen, had je het doel bereikt: je was professioneel gelukkig! Tegenwoordig is dit niet waar de meeste jongeren naar zoeken in hun werk. Geld en luxe  zijn zelfs zaken die aan status hebben ingeboet. Uiteraard verwachten jongeren nog steeds een eerlijk en markconform salaris, maar uit een onderzoek uit 2012 van Manpower blijkt dat jongeren nu meer behoefte hebben aan een goede werksfeer, leuke collega’s, doorgroeimogelijkheden, zekerheid, afwisseling en uitdaging dan aan een hoog salaris. Geluk zit nu meer in de individuele ervaring van het werk zelf, dan in wat het werk iemand oplevert. Deze toenemende focus op intrinsiek in plaats van extrinsiek geluk is een belangrijke ontwikkeling.

Hoe makkelijk wordt je gelukkig?

De documentaire ‘Alles wat we wilden’ toonde ons in 2010  al zien dat het collectief streven naar geluk geen garantie is voor het bereiken van geluk. Juist wanneer gelukkig worden je belangrijkste doel is, kan dat ongelukkig maken. Nederlandse jongeren worden opgevoed met het idee dat ze zelf hun geluk moeten creëren. Als je niet gelukkig bent of wordt, kan je daarom maar één iemand de schuld geven: jezelf. Deze individuele verantwoordelijkheid kan voor jongeren zeer beklemmend zijn. Als je niet weet wat geluk precies voor jou betekent, is het tenslotte moeilijk om dat levensdoel te bereiken. In deze tijd, waarin  persoonlijk geluk dient als stip op de horizon, is het daarom voor jongeren steeds belangrijker om geluk ook echt te herkennen en te kunnen ervaren. Jongeren willen weten wat geluk voor henzelf betekent en zich ook bewust zijn van het geluk dat ze misschien al hebben. Eigenlijk willen ze steeds beter in staat zijn hun zegeningen te tellen. Geluk moet voor jongeren gemaakt worden tot een concreet en haalbaar doel.

Wie zichzelf kent..

In het licht van bovenstaande ontwikkeling wordt zelfbewustzijn steeds belangrijker voor jongeren. Wie zichzelf goed kent, kan tenslotte ook beter bepalen wat hem of haar gelukkig maakt We zien momenteel een aantal interessante initiatieven die het toenemend belang van zelfbewustzijn onder jongeren op een sprekende manier weerspiegelen:

  • Laagdrempelige mindfullness met Moodiez

Het eerste Nederlandse mindstyle magazine voor jongeren vanaf 15 jaar is een feit, Moodiez is een tijdschrift voor “jongeren die meer willen weten over zichzelf én de wereld om hen heen”. Moodiez behandelt onderwerpen als geluk, eenzaamheid en spiritualiteit. Bijvoorbeeld in de quiz ‘Hoe optimistisch ben jij?’. Moodiez brengt mindfulness naar een jong publiek.

  • Stil zijn bij Casella

Casella is een religieuze leefgemeenschap die particulieren ruimte biedt voor ‘ontmoeting, stilte en bezinning’. Op zich niks nieuws, behalve dat ze zich speciaal richten op jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Je kan er in alle stilte nadenken, werken aan jezelf (en je scriptie) of bijvoorbeeld een workshop meditatief wandelen en steen bewerken volgen.  Het concept blijkt zo goed aan te sluiten bij de huidige behoefte aan bezinning onder jongeren, dat het sinds de afgelopen maanden storm loopt bij de vier zusters Augustinessen.

  • Flirten met Boeddha

Met de stijgende belang van zelfbewustzijn is er ook een groep jongeren die zich op het spirituele pad begeeft. Zo nam YoungWorks enige tijd geleden een kijkje bij een door veel jongeren bezochte avond van ID&T rond de Tibetaans Boeddhist: Rinpoche. Boeddhisme is universeel, een open levensfilosofie die weinig dogma’s kent en al helemaal geen voorgeschreven gedrag. Je hoeft niemand te gehoorzamen, maar je moet jezelf beter leren begrijpen. Dat is een filosofie die veel jongeren aanspreekt. Ze zitten tenslotte midden in het proces van identiteitsvorming. Ondanks het feit dat de wijsheden van de Boeddha goed aansluiten op de hedendaagse behoefte van jongeren, is het natuurlijk nog steeds een lastige boodschap. Veel jongeren pikken er ook alleen maar elementen uit die ze aanspreken en hen kunnen helpen zichzelf beter te begrijpen.

  • Dansen op je blote voeten bij Excstatic dance

Zelfs op uitgaansgebied zien we ‘bewuste’ concepten ontstaan. Jongeren dansen zich natuurlijk al jaren naar een hoger bewustzijn, maar waar sommigen kiezen voor de hulp van stimulerende middelen, kiezen bezoekers van de Ecstatic dance feesten voor een meer sobere aanpak. “No Booz,  No Shoes,  No Chit Chat on the dancefloor” is hier de slogan. Bezoekers komen om volledig op te gaan in de muziek en zich te verliezen in het dansen. De feesten trekken een opvallend breed en jong publiek. (http://www.ecstaticdanceamsterdam.com/)

Het is interessant om te zien hoe in een maatschappij waar status meer en meer wordt ontleend aan persoonlijk geluk, een nieuwe grote uitdaging ontstaat voor jongeren. Persoonlijk geluk lijkt in eerste instantie een haalbaar doel:  je hoeft enkel rekening te houden met jezelf en je eigen wensen. Maar juist dat maakt het moeilijk en abstract voor jongeren die zich volop in het proces van identiteitsontwikkeling bevinden. Wij zijn in ieder geval benieuwd hoe jongeren de komende tijd zullen omgaan met de levensvraag: wat is geluk?

Dit artikel was een bijdrage aan Fonk nº 119

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.